terça-feira, 29 de janeiro de 2013

Clipe do Dia nº 480


Punk rock dos anos 2006. Do disco duma camisa.


segunda-feira, 28 de janeiro de 2013

Santa Maria


Lembrei dessa música.

domingo, 27 de janeiro de 2013

El principio


Dos griegos están conversando: Sócrates acaso y Parménides.

Conviene que no sepamos nunca sus nombres; la historia, así será más misteriosa y más tranquila.
El tema del diálogo es abstracto. Aluden a veces a mitos de los que ambos descreen.
Las razones que alegan pueden abundar en falacias y no dan con un fin.
No polemizan y no quieren persuadir ni ser persuadidos, no piensan en ganar o en perder.
Están de acuerdo en una sola cosa: saben que la discusión es el no imposible camino para llegar a una verdad.
Libres del mito y de la metáfora, piensan o tratan de pensar.
No sabremos nunca sus nombres.
Esta conversación de dos desconocidos en un lugar de Grecia es el hecho capital de la Historia.
Han olvidado la plegaria y la magia.
- Jorge Luis Borges, "Atlas"

sábado, 26 de janeiro de 2013

A brusca poesia da mulher amada (II)


Rio de Janeiro
A mulher amada carrega o cetro, o seu fastígio 
É máximo. A mulher amada é aquela que aponta para a noite 
E de cujo seio surge a aurora. A mulher amada 
É quem traça a curva do horizonte e dá linha ao movimento dos 
astros. 
Não há solidão sem que sobrevenha a mulher amada 
Em seu acúmen. A mulher amada é o padrão índigo da cúpula 
E o elemento verde antagônico. A mulher amada 
É o tempo passado no tempo presente no tempo futuro 
No sem tempo. A mulher amada é o navio submerso 
É o tempo submerso, é a montanha imersa em líquen. 
É o mar, é o mar, é o mar a mulher amada 
E sua ausência. Longe, no fundo plácido da noite 
Outra coisa não é senão o seio da mulher amada 
Que ilumina a cegueira dos homens. Alta, tranqüila e trágica 
É essa que eu chamo pelo nome de mulher amada. 
Nascitura. Nascitura da mulher amada 
É a mulher amada. A mulher amada é a mulher amada é a mulher 
amada 
É a mulher amada. Quem é que semeia o vento? - a mulher amada! 
Quem colhe a tempestade? - a mulher amada! 
Quem determina os meridianos? - a mulher amada! 
Quem a misteriosa portadora de si mesma? A mulher amada. 
Talvegue, estrela, petardo 
Nada a não ser a mulher amada necessariamente amada 
Quando! E de outro não seja, pois é ela 
A coluna e o gral, a fé e o símbolo, implícita 
Na criação. Por isso, seja ela! A ela o canto e a oferenda 
O gozo e o privilégio, a taça erguida e o sangue do poeta 
Correndo pelas ruas e iluminando as perplexidades. 
Eia, a mulher amada! Seja ela o princípio e o fim de todas as coisas. 
Poder geral, completo, absoluto à mulher amada!

- Vinicius de Moraes

fonte: http://www.viniciusdemoraes.com.br/site/article.php3?id_article=311

terça-feira, 22 de janeiro de 2013

Visions of Justice


Justice is the first virtue of social institutions, as truth is of systems of thought. A theory however elegant and economical must be rejected or revised if it is untrue; likewise  laws and institutions no matter how efficient and well-arranged must be reformed or abolished if they are unjust. Each person possesses an inviolability founded on justice that even the welfare of society as a whole cannot override. For this reason justice... does not allow that the sacrifices imposed on a few are outweighed by the larger sum of advantages enjoyed by many... The only thing that permits us to acquiesce in an erroneous theory is the lack of a better one; analogously, an injustice is tolerable only when it is necessary to avoid an even greater injustice. Being first virtues of human activities, truth and justice are uncompromosing.
- John Rawls (1921-2002), A Theory of Justice, pp. 3-4.


Men, though naturally sympathetic, feel so little for another with whom they have no particular connection, in comparison to what they feel for themselves; the misery of one, who is merely their fellow-creature, is of so little importance to them in comparison even of a small convenience of their own; they have it so much in their power to hurt him, and may have so many temptations to do so, that if this principle [justice] did not stand up within them and overawe them into a respect for his innocence, they would, like wild beasts, be at all times ready to fly upon him; and a man would enter an assembly of men as he enters a den of lions.
- Adam Smith (1723-1790), The Theory of Moral Sentiments, p. 169.

apud A Conflict of Visions - Ideological Origins of Political Struggle, de Thomas Sowell

quarta-feira, 16 de janeiro de 2013

Pálido Ponto Azul


Já foi postado provavelmente, mas achei uma versão em HD. Ciência é poesia.

quarta-feira, 2 de janeiro de 2013

Mais razão, menos religião



We have already compared the benefits of theology and science. When the theologian governed the world, it was covered with huts and hovels for the many, palaces and cathedrals for the few. To nearly all the children of men, reading and writing were unknown arts. The poor were clad in rags and skins - they devoured crusts, and gnawed bones. The day of Science dawned, and the luxuries of a century ago are the necessities of today. Men in the middle ranks of life have more of the conveniences and elegancies than the princes and kings of the theological times. But above and over all this, is the development of mind. There is more of value in the brain of an average man of today - of a master-mechanic, of a chemist, of a naturalist, of an inventor, than there was in the brain of the world four hundred years ago.

These blessings did not fall from the skies. These benefits did not drop from the outstretched hands of priests. They were not found in cathedrals or behind altars - neither were they searched for with holy candles. They were not discovered by the closed eyes of prayer, nor did they come in answer to superstitious supplication. They are the children of freedom, the gifts of reason, observation and experience - and for them all, man is indebted to man.

- Robert Green Ingersoll, "God In The Constitution"